Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre hjemmesiden. Det sker dog først, når du klikker videre til næste side. Læs mere om cookies. Du kan også vælge at sige nej tak til cookies.

 

Temaer

 

Fælles fysisk aktivitet på arbejdspladsen

Fælles fysiske aktiviteter på arbejdspladsen, en eller flere gange om ugen, som eksempelvis løb, cykling, fodbold eller lignende, er en god måde at få regelmæssig ugentlig motion og måske får medarbejderne lyst til at røre sig mere fremover. Det er samtidig en god måde, for medarbejderne, at lære hinanden bedre at kende, og det kan dermed være med til at styrke de sociale relationer og trivslen på arbejdspladsen.

Uanset hvor gammel man er, kan både kvinder og mænd forbedre deres fysiske formåen gennem træning og bevægelse. Træning kan deles op i styrketræning og konditionstræning, som på hver sin måde øger den fysiske kapacitet. For at opnå en god fysisk kapacitet, der bidrager positivt til medarbejderens generelle sundhedstilstand, er det vigtigt at træne både muskelstyrken og konditionen.

Styrketræning kan forebygge og reducere smerter i muskler og led, hvis man har et stillesiddende arbejde og hvis man har et fysisk hårdt arbejde, fx med tunge løft, er det også en god ide at styrketræne specifikke muskelgrupper. Konditionstræning, dvs. træning som forbedrer kroppens evne til at optage ilt, forebygger kredsløbssygdomme og forbedrer konditionen og derved konditallet. For personer med fysisk hårdt arbejde kan det være en rigtig god ide at konditionstræne. De har nemlig en øget risiko for kredsløbssygdomme, hvilket et højt kondital kan være med til at forebygge.

Forbedring af kondition og muskelstyrke

Hvis man skal forbedre konditionen og derved konditallet, skal træningen udføres med en intensitet, hvor man får pulsen op og sved på panden. Hvor længe, hvor ofte og hvor tungt afhænger af hvor god form personen er i. Som tommelfingerregel kan man sige, at jo højere intensiteten i træningen er, desto kortere tid behøver man at fortsætte med den. Hvis man skal forbedre muskelstyrken, skal træningen udføres med en belastning hvor muskelvævet bliver nedbrudt, for derefter at blive genopbygget lidt stærkere end før træningen. Jo stærkere muskler man har, desto større belastning skal der til for, at opnå øget styrke. Også sener og ledbånd øger deres styrke, når de udsættes for større og større modstand. Hvor tungt og hvor mange gentagelser afhænger af hvor stærke muskler, sener og led, man har. Efterhånden som man tilvænner sig styrketræningen, skal man sørge for at sætte belastningen op. Hvis man er utrænet eller tidligere har haft skader, kan det være en god ide, at få tilknyttet en fagperson, så man får trænet med rigtig intensitet og undgår overbelastninger og skader.

Balance mellem arbejdskrav og fysisk formåen

Der skal være balance mellem medarbejderens fysiske formåen og de krav, der bliver stillet i jobbet, fordi risikoen for at få skader i muskler og led dermed bliver mindre. Omvendt øges risikoen for at få skader i muskler og led, hvis der ikke er balance mellem medarbejderens fysiske formåen og kravene i arbejdet.

Elastikøvelser

Det kræver ikke ret meget tid eller plads at lave elastikøvelser og de kan laves som en kort og aktiv pause fra arbejdet. Et konkret eksempel er tre til fire forskellige elastikøvelser, som laves i fællesskab på et bestemt tidspunkt på dagen. Der er dokumenteret effekt for, at elastikøvelser kan reducere smerter i nakke og skuldre hos kontoransatte. Øvelserne kan findes i et link nederts på siden.

Arbejde er ikke er træning

Den fysiske aktivitet i arbejdet har ikke den samme positive effekt på det generelle helbred og den fysiske kapacitet, som fysisk aktivitet i fritiden har. Fysisk aktivitet i arbejdet forbedrer ikke på samme måde en persons fysiske kapacitet og kan blandt andet medføre et konstant forhøjet blodtryk. Det skyldes, at god træning er planlagt og struktureret fysisk aktivitet, der gennemføres jævnligt for at forbedre eller vedligeholde præstationsevnen og/eller det generelle helbred. Fysisk aktivitet i arbejdet mangler derimod ofte mulighed for at variere intensiteten og aktiviteten, samt muligheden for at justere varigheden og sikre tilstrækkelig hvile.

Medarbejderindflydelse

Hvis I som virksomhed ønsker at tilbyde træning, for at fremme sundheden hos medarbejderne, er det afgørende for initiativets succes, at medarbejderne har indflydelse på, hvilke aktiviteter, der vælges. For at få glæde af de positive effekter ved fælles fysisk aktivitet, både på kort og lang sigt, så er det vigtigt, at I gør en indsats for at træning og bevægelse skal blive en del af kulturen på arbejdspladsen.

Spørgsmål til dialog på arbejdspladsen

Spørgsmålene nedenfor kan I bruge til at diskutere, hvordan I kan forebygge smerter i muskler og led hos medarbejderne og fremme deres fysiske kapacitet. I kan fx bruge spørgsmålene på personalemøder, på møder i samarbejdsudvalg eller i arbejdsmiljøorganisationen og ved den årlige arbejdsmiljødrøftelse.

  • Hvad er formålet med at lave fælles fysisk aktivitet på vores arbejdsplads?
  • Hvilke fysiske aktiviteter har medarbejderne lyst til at deltage i?
  • Hvem skal være tovholder for aktiviteten?
  • Hvordan kan vi synliggøre, at ledelsen bakker op om den fælles fysiske aktivitet?
  • Hvordan skal vi organisere det i praksis?
  • Hvordan gør vi opmærksom på, at medarbejderne har mulighed for at deltage i fysisk aktivitet?
  • Hvordan og hvornår er der planlagt at følge op på aktiviteterne?

Læs mere