Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre hjemmesiden. Det sker dog først, når du klikker videre til næste side. Læs mere om cookies. Du kan også vælge at sige nej tak til cookies.

 

Temaer

 

Anmeld en arbejdsulykke

Arbejdsulykker skal anmeldes digitalt i EASY på virk.dk. EASY er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Arbejdstilsynets system til anmeldelse af arbejdsulykker. 

Anmeldelsen sikrer, at de rette myndigheder og parter bliver orienteret, og at medarbejderen eventuelt kan søge erstatning.

Klik her for at komme til EASY

Du finder en vejledning til EASY i menuen til højre, og herunder kan du se en video med gode råd, hvis du benytter EASY for første gang. 

Nogle virksomheder har deres eget system, som har integrationsaftale med EASY. I så fald skal det benyttes til anmeldelse af arbejdsulykker.

I videoen får du gode råd om, hvor du benytter EASY til at anmelde en arbejdsulykke

Hvem skal anmelde en arbejdsulykke?

Hvis du er kommet til skade ved en ulykke i forbindelse med dit arbejde, skal du altid få din arbejdsgiver til at anmelde din skade som en arbejdsulykke. Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde arbejdsulykker. Der kan dog opstå få, særlige omstændigheder, hvor medarbejderen eller dennes repræsentant (fx fagforening, læge eller advokat) har mulighed for at anmelde.

Det kan fx være, hvis arbejdsgiveren ikke kan eller vil anmelde skaden, eller hvis virksomheden ikke eksisterer længere eller er gået konkurs.

Læs mere hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring


Hvornår skal en arbejdsulykke anmeldes?

Læs mere om reglerne for, hvornår arbejdsulykker skal anmeldes.


Hvorfor skal arbejdsulykker anmeldes?

Der er flere grunde til, at det er vigtigt, at alle anmeldepligtige arbejdsulykker bliver anmeldt.

Forebyggelse:

For at forebygge arbejdsulykker er det vigtigt at have så meget viden som muligt om, hvad der er årsagerne til ulykkerne. Oplysningerne om de anmeldte arbejdsulykker bliver brugt i det forebyggende arbejde for et sikkert arbejdsmiljø af Arbejdstilsynet sammen med virksomhederne. Læs mere om forebyggelse af arbejdsulykker.

Mulighed for erstatning:

Når man har været ude for en arbejdsulykke, har man måske ret til erstatning, hvis man får et varigt mén eller et tab af erhvervsevne på grund af arbejdsulykken. Læs mere om erstatning hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.


Hvad sker der, når en arbejdsulykke er blevet registreret i EASY?

Når en arbejdsulykke er blevet anmeldt i EASY, bliver anmeldelsen automatisk sendt videre til de rigtige modtagere. Det kan for eksempel være virksomhedens forsikringsselskab, Arbejdsmarkedet Erhvervssikring eller Arbejdstilsynet. 

Når I anmelder via EASY, bliver I automatisk bedt om alle de oplysninger, som er nødvendige for, at modtagerne kan behandle anmeldelsen. Det giver den hurtigste sagsbehandling til gavn for både anmelder, tilskadekomne, forsikringsselskab og de relevante myndigheder. 

I kan vælge at registrere ulykker i EASY, som ikke skal anmeldes til Arbejdstilsynet eller forsikringsselskabet/Arbejdsmarkedet Erhvervssikring. I kan bruge disse ulykker at arbejde med forebyggelse af flere ulykker. Disse ulykker bliver ikke videresendt til myndighederne.