Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre hjemmesiden. Det sker dog først, når du klikker videre til næste side. Læs mere om cookies. Du kan også vælge at sige nej tak til cookies.

 

Europæisk kampagne om forebyggelse af glid og fald i samme niveau

En ny EU-støttet fælles kampagne sætter fokus på de mange arbejdsulykker der sker, fordi man snubler eller falder i samme niveau. Og udfordringen med denne type ulykker er ikke til at overse: 24 procent af samtlige arbejdsulykker i EU skyldes netop glid eller fald i samme niveau. Derfor har SLIC, Udvalget for Arbejdstilsynschefer, besluttet, at de i 2014 gennemfører en kampagne med et formål om at forebygge glid og fald i samme niveau. Kampagnen er rettet mod følgende brancher: 

  • Fødevareindustrien
  • Metalindustrien
  • Sundhedssektoren
  • Hotel, restaurant, catering
  • Detail- og engroshandel samt lagervirksomhed.

I kan selv gøre noget som virksomhed

I kampagnematerialet kan virksomheder læse følgende gode råd om, hvor og hvornår man skal være opmærksom på at forebygge glid og fald:

  • Gangvejens overflade (egnede gulvmaterialer, trin på vejen, glathed udendørs, vedligehold)
  • Forurening og forhindringer (forhindringer på vejen, muligt glatføre forårsaget af arbejdsprocesser, farer, der ikke er betinget af arbejdsprocessen eller risikoen for at glide eller falde på grund af sne, mudder eller fugt fra udendørs arealer)
  • Mennesker (manuel behandling af byrder, overholdelse af regler)
  • Miljø (belysning, sikkerhedsskiltning)
  • Fodtøj
  • Renholdelse.

I kan læse mere om kampagnen på kampagnens hjemmeside, hvor I også kan printe materiale fra kampagnen, som kan hænges op på virksomheden til inspiration for den daglige forebyggelse.