Løfte tjek

Løfter du for tungt?

Har du tunge løft på dit arbejde? Så tjek her, om det er sundhedsskadeligt.

Tjek dine løft

Vægt

Trin 1

Hvad vejer det, du løfter?

Angiv vægten på det, du typisk løfter.

Jo mere det, du skal løfte, vejer, des mere belaster du på kroppen. Især hvis du ikke løfter med en fornuftig løfteteknik. Derfor skal du løfte så få kilo som muligt og have en fornuftig løfteteknik.

20 Kg. pr. løft

Næste

Rækkeafstand

Trin 2

Hvor langt fra kroppen løfter du?

Rækkeafstanden er den vandrette afstand mellem lænden og det sted, hvor du har fat i det, du løfter. Når du trækker i kassen, skal du angive den længste rækkeafstand under løftet. Det er oftest i starten eller slutningen af løftet.

Jo længere rækkeafstand, des større belastning på lænden. Jo længere rækkeafstanden er, des hårdere skal musklerne i ryggen arbejde for at opretholde stabiliteten. Derfor skal du løfte så tæt på kroppen som muligt.

Træk i kassen
Næste

Foroverbøjning

Trin 3

Bøjer du ryggen, når du løfter?

Foroverbøjning af ryggen er, når kroppen og derved rygsøjlen bøjes fremad. Det er typisk, når du skal løfte noget, der er placeret langt foran kroppen eller for langt nede til, at du umiddelbart kan nå det.

Jo mere foroverbøjet din ryg er, når du løfter, des mere belaster du ryggen. Når du løfter med bøjet ryg, kan det trykke på en nerve, og det kan give smerter.

Ja Nej

Asymmetri

Trin 4

Løfter du i en skæv stilling?

Asymmetri (skæv stilling) er, når kroppen og derved rygsøjlen læner sig mere til én side end til den anden. Det sker typisk, når det du skal løfte er placeret eller skal placeres ved siden af kroppen, eller hvis du løfter med en hånd/arm.

Jo mere skæv din ryg er, når du løfter, des mere belaster du ryggen. Når ryggen er skæv, mens du løfter, kan det trykke på en nerve og det kan give smerter.

Ja Nej

Vrid

Trin 5

Vrider du kroppen, når du løfter?

Du vrider i kroppen, når du drejer kroppen til den ene side, så rygsøjlen og evt. knæ- og hofteled vrider. Det sker bl.a., når du løfter noget fra den ene side af kroppen til den anden. Det sker også, hvis du løfter med ryggen i stedet for med benene; dvs. når dine fødder og næse ikke peger i samme retning, mens du løfter.

Jo mere vredet din ryg er, når du løfter, des mere belaster du ryggen. Når ryggen er vredet, mens du løfter, kan det trykke på en nerve, og det kan give smerter.

Ja Nej

Løftede arme

Trin 6

Løfter du med armene i eller over skulderhøjde?

Løft med armene i eller over skulderhøjde sker typisk, når du løfter eller placerer noget, som er placeret i eller over din skulderhøjde.

Jo højere du skal løfte dine arme, des mere belaster du dine skuldre. Hvis du løfter med albuerne løftet i eller over skulderhøjde, er skulderleddet placeret i en yderposition, og det kan give smerter.

Træk i kassen
Næste

Frekvens & varighed

Trin 7

Hvor meget tid bruger du på løftearbejde?

Frekvens og varighed handler om antallet af løft, samt hvor lang tid du bruger på løftearbejde. Løftefrekvens handler om antallet af løft pr. minut eller pr.time. Løftevarighed handler om, i hvor lang tid dit samlede løftearbejde foregår. Det kan fx være tømning af varer fra paller, placering af varer på reoler eller pakning af kasser, biler mv.

Selv om den enkelte belastning i sig selv ikke er farlig, øges risikoen for nedslidningsskader, når antallet af gentagelser øges.


Vis/skjul slider

Vis/skjul slider

Vis/skjul slider
Næste

Resultat

Trin 8

løfte med kroppen foroverbøjet. du løfter med kroppen foroverbøjet.
vride kroppen når du løfter. du vrider kroppen.
løfte i en skæv stilling. du løfter i en skæv stilling.
løfte med armene over skulderhøjde. du løfter med armene over skulderhøjde.
løfte i en skæv stilling og vride kroppen. du løfter i en skæv stilling og vrider kroppen.
løfte i en skæv stilling, vride kroppen og løfte over skulderhøjde. du løfter i en skæv stilling, vrider kroppen og løfter over skulderhøjde.
vride kroppen og løfte over skulderhøjde. du vrider kroppen og løfter over skulderhøjde.
løfte over skulderhøjde og i en skæv stilling. du løfter over skulderhøjde og i en skæv stilling.
løfte med kroppen foroverbøjet og vride kroppen. du løfter med kroppen foroverbøjet og vrider kroppen.
løfte med kroppen foroverbøjet, i en skæv stilling og vride kroppen. du løfter med kroppen foroverbøjet, i en skæv stilling og vrider kroppen.
løfte med kroppen foroverbøjet og med armene over skulderhøjde. du løfter med kroppen foroverbøjet og med armene over skulderhøjde.
løfte med kroppen foroverbøjet, løfte skævt, med armene over skulderhøjde og vride kroppen. du løfter med kroppen foroverbøjet, løfter skævt, med armene over skulderhøjde og vrider kroppen.
løfte med kroppen foroverbøjet, med armene over skulderhøjde og vride kroppen. du løfter med kroppen foroverbøjet, med armene over skulderhøjde og vrider kroppen.
løfte med kroppen foroverbøjet og løfte skævt. du løfter med kroppen foroverbøjet og løfter skævt.
løfte med kroppen foroverbøjet, i en skæv stilling og med armene over skulderhøjde. du løfter med kroppen foroverbøjet, i en skæv stilling og med armene over skulderhøjde.

Dine løft ser ikke ud til at være sundhedsskadelige. Men der kan være risiko for, at du sammenlagt løfter for mange kilo i løbet af en arbejdsdag, eller at du laver den samme bevægelse for mange gange.
Dine løft ser ikke ud til at være sundhedsskadelige. Men undgå at Yderligere kan der være risiko for, at du sammenlagt løfter for mange kilo i løbet af en arbejdsdag, eller at du laver den samme bevægelse for mange gange. Men der kan være risiko for, at du sammenlagt løfter for mange kilo i løbet af en arbejdsdag, eller at du laver den samme bevægelse for mange gange. Dine løft ser ikke ud til at være sundhedsskadelige. Men undgå at Men der kan være risiko for, at du sammenlagt løfter for mange kilo i løbet af en arbejdsdag, eller at du laver den samme bevægelse for mange gange. Yderligere kan der være risiko for, at du sammenlagt løfter for mange kilo i løbet af en arbejdsdag, eller at du laver den samme bevægelse for mange gange. Dine løft ser ud til at være for tunge. Det er sundhedsskadeligt, og du risikerer at overbelaste din krop. Dine løft ser ud til at være sundhedsskadelige. Du løfter for mange kilo for mange gange i forhold til, at Derfor risikerer du at overbelaste din krop.
Kontakt arbejdsmiljøorganisationen, som arbejder med virksomhedens arbejdsmiljø.
Dine løft ser ud til at være meget sundhedsskadelige. Du løfter for mange kilo for mange gange i forhold til, at Derfor risikerer du at overbelaste din krop.
Kontakt arbejdsmiljøorganisationen, som arbejder med virksomhedens arbejdsmiljø.

Du kan få mere at vide på Arbejdstilsynets hjemmeside Arbejdstilsynets hjemmeside eller ved at ringe til call centeret på tlf. 70 12 12 88. Du kan også læse mere på www.bar-web.dk.

Næste Næste

Hvad kan du gøre


Du kan gøre flere ting for at løfte på en bedre måde.

  • Brug tekniske hjælpemidler, der passer til den opgave, du skal udføre. Det kan være løfteborde, trappekravler, stabler, fliselægger, vacuumløfter , monteringsvogn, selvkørende palleløftere mv.
  • Nedsæt vægten på det, du løfter. Du kan fx pakke kasser, sække eller andre beholdere, så de vejer mindre.
  • Mindsk antallet af løft, samt den tid du bruger på at løfte i løbet af en arbejdsdag. Du kan fx indlægge regelmæssige pauser i løftearbejdet, skifte til arbejdsopgaver, der ikke indeholder løft, eller fordele løftearbejdet på flere personer.
  • Indret arbejdsstedet, så du undgår arbejdsstillinger, der er skæve, har vrid, foroverbøjning eller løftede arme. Placer de tungeste ting, og det, du løfter oftest, i hoftehøjde, eller placer det dér, hvor du skal bruge det. Ryd også op, så du kan komme til. Og skab plads omkring det, du skal løfte.

Del med dine venner

i